Subject name |
Professional Engineering |
Charge teacher |
Masahiro Murakami |
Lectures target |
1st,2nd,3rd |
Class |
|
lecture room |
|
Course time |
the former term |
day・period |
OUT |
Unit classification |
select |
Lecture form |
general lecture |
Unit Count |
2 |
Matter of prepare |
|
Notes |
|
Details1 |
授業の目的
Objective
国際協力(政府開発援助:ODA)の技術協力分野を支えている技術コンサルタントの歴史的な背景と意義、役割、代表的な実務プロジェクトのケース(成功例、失敗例)について学び、異文化理解を進めながら具体的な技術協力プロジェクトの調査・計画策定能力を身につけることを目的とする。
This lecture aims to enhance the planning capacity of consulting engineering for the international development project or program. Including some selected case studies.
授業の進め方
Plan of Operation
世界(米国、英国)と日本の技術士(文部科学省所管の国家資格)の制度と社会的意義・必要性およびその背景をについて解説し、具体的なプロジェクトのケーススタディーを通じて技術コンサルタントの調査・計画策定(プロジェクト・ファインディング、プロジェクト企画・計画(マスタープラン)、企業化適性調査(フィージビリティー調査)、および、プロジェクトサイクルにおけるマネジメントと評価の手法(PCM/PDM)について学び、自身が提案するプロジェクトの企画書(ポロポーザル)を策定する。講義と教材は英語、英文テキストにて読解力、英語版ビデオ(プロジェクトの実例)にてディクテーション(聞き取り)能力、英文レポートにて企画書(プロポーザル)作成のための英作文能力を身につける。
This lecture starts from explaining the history of professional/consulting engineers in the world. Some case studies of the projects are to be introduced to understand the process of project planning, implementation and evaluation. The Project Cycle Management (PCM) method is applied to design the development project. The project reports and video medias in the Japanese official development assistance (ODA) program and UN system (UNEP, UNU, IBRD, IDA, FAO, UNIDO, WHO, IAEA, UNESCO, WMO, UNISEF, etc.) will be used to identify the problems to be solved in his/her capacity.
|
Details2 |
達成目標
Goals
プロフェッショナル・エンジニアリング(技術士)に関するプロフェッショナルな用語と内容を英語で理解し説明できる。国際開発プロジェクトの事例研究から、異文化理解を踏まえたうえでの問題の所在を見出して課題を整理し、問題解決のアイデアや方法を提案して英文の企画書にとりまとめることができる。
To understand the technical terms of consulting engineering
To identify the problems to be solved in the international development project
To propose the international development project including project planning and feasibility study.
|
Details3 |
授業計画
Lecture Program
1. History of consulting engineers and farms in England, USA, and Japan..
2. Dictation Seminar 1 (Interim Wrap-up Discussion and Presentation)
3. History of international development and the role of UN system with World Bank and bi-lateral Official Development Assistance.
4. Dictation Seminar 2 (Interim Wrap-up Discussion and Presentation)
5. Project case studies of project findings and conceptual planning including Super Global Infrastructure Development Project (GIDP) in the world
6. Dictation Seminar 3 (Interim Wrap-up Discussion and Presentation)
7. Project case studies of project planning including Master Plan (M/P), Feasibility Study (F/S), and construction supervision for water infrastructure development project.
8. Dictation Seminar 41 (Interim Wrap-up Discussion and Presentation)
9. Project planning of innovative water infrastructure development including desalination of saline water and ocean transport of freshwater. with Very Large Flexible
Barges (VLFBs).
10. Dictation Seminar 5 (Interim Wrap-up Discussion and Presentation)
11. Management tools of PCM (Project Cycle Management) for development assistance
12, Dictation Seminar 6 (Interim Wrap-up Discussion and Presentation)
13. Application and practice of PCM (Project Cycle Management) method with project case study
14. Dictation Seminar 7 (Interim Wrap-up Discussion and Presentation)
15 Presentation of project planning proposal and group discussion
|
Details4 |
テキスト:
TEXT
A History of Water Issue, (2005), edited by R.Coopey et.al., United Nations University Press (UNU)
PCM ?Management tools for Development Assistance (Participatory Planning and Monitoring & Evaluation), (2004), Foundation for Advance Studies on International Development (FASID)
Aid delivery method ,
PCM manual/guideline http://europa.eu.int/comm/europeaid/qsm/documents/pcm_manual_2004_en.pdf
English learning video tapes: :“World Bank Now, Digest Version” <20 min.>, “ JICA Now, Digest Version” <25 min.>, “Development of Brantus river (Nippon Koei) <50 min.>, and “Hoover Dam (USBR)” <50 min.>.
成績評価: 討議(ディクテーション・プレゼンテーション)とレポートを総合して評価する。
AA:プロフェッショナル・エンジニアリング(技術士)についての基本的な知識レベルでの理解ができ,問題の所在を見出した上で、解決の方法にもチャレンジして自身の発想から具体的なアイデアを示し、英語で方法や戦略についても提示できるポテンシャルがある.
A: プロフェッショナル・エンジニアリング(技術士)についての基本的な知識レベルでの理解ができ,問題の所在と課題を見出した上で解決の方向性を英語で提示できるポテンシャルがある.
B: プロフェッショナル・エンジニアリング(技術士)についての基本的な知識レベルでの理解ができている上で,問題の所在と課題を見出すポテンシャルがある.
C: プロフェッショナル・エンジニアリング(技術士)についての基本的な知識レベルでの理解ができる上で、問題の所在を明らかにするポテンシャルがある。
|
Details5 |
|
Details6 |
|
Details7 |
|
Details8 |
|
Details9 |
|
Details10 |
|
|