科目名 |
コンピュータアーキテクチャ論 |
担当教員 |
岩田 誠 |
対象学年 |
1年,2年 |
クラス |
院:専門001 |
講義室 |
A107 |
開講学期 |
1学期 |
曜日・時限 |
月2,木2 |
単位区分 |
選択 |
授業形態 |
一般講義 |
単位数 |
2 |
準備事項 |
|
備考 |
|
授業の詳細1 |
講義目標及び講義概要
計算機アーキテクチャについて、その展開の歴史を辿り、今日のアーキテクチャが成立するに至った過程を明らかにすることによって、改良的研究手法とその限界
を述べる。また、極限的集積技術を想定した場合、素子固有の性能を引き出すために払わなければならないシステム構成上の要請を明らかにし、そのハーウェア
実現手法を明らかにする。
講義計画
1−3.アーキテクチャ概論
コンピュータアーキテクチャの展開の歴史を辿り、その比較・分類を通して、今日のアーキテクチャが成立するに至った過程を講述する。
4−9.現行のアーキテクチャ各論
(a) プロセッサアーキテクチャ:命令レベル並列処理(スーパスカラ方式、超長語命令[VLIW]方式、マルチスレッド方式)、分岐予測と投機的実行について、その原理的特徴を 明らかにし、その課題を考察する。
(b) メモリアーキテクチャ:メモリアクセスの高速化手法、機能メモリ、メモリ保護について、その原理的特徴を明らかにし、その課題を考察する。
10−15.ULSI 向きアーキテクチャ
(a) パイプライン処理方式
(b) ハードウェアアルゴリズム
? データ駆動型アーキテクチャ |
授業の詳細2 |
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ ◆テキスト: ノート講義.必要に応じて参考資料を配布.
◆参 考 書: いくつか指定の予定.
◆成績評価: 試験、レポート、出席状況から総合的に判断。 |
授業の詳細3 |
Course Objective and Outline
Improvement-oriented research methods on conventional computer architecture and their limitation are explained through showing history of computer
architectures. Furthermore, requirements of system configuration meeting the demands for utilizing high performance ofultimately integrated devices are
considered and its hardware realization is then explained.
Syllabus
1-3. Overview
History of computer architectures.
4-9. Present computer architectures
(a) Processor architectures: Instruction-level parallel processing scheme (super-scalar, VLIW, andmultit hreaded), branch prediction and speculative execution
scheme.
(b) Memory architectures High performance memory access method, functional memory, memory protection.
10-15. Future direction of ULSI-oriented computer architecture
(a) Pipeline processing scheme
(b) Data-driven processing architecture
? Hardware algorithms |
授業の詳細4 |
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
◆Text(s): Handout will be distributed.
◆Reference: Should be announced in sessions.
◆Evaluation Procedure: Evaluation depends on scores in homework report(s).
◆Remarks: |
授業の詳細5 |
|
授業の詳細6 |
|
授業の詳細7 |
|
授業の詳細8 |
|
授業の詳細9 |
|
授業の詳細10 |
|
|