教員情報詳細

LANGUAGE ≫ English
bateson-gordon-1.jpg

Gordon BATESONGordon Bateson

  • 1962年生まれ 男性
  • 職位: 教授
  • 所属: 共通教育教室

教員略歴

学位
学歴 アストン大学教育特殊目的のための英語教授法 卒業(1997)
ロンドン大学(インペリアル・カレッジ)コンピューター科学ソフトウェアー工学 卒業(1984)
職歴
資格
専門分野
研究室 名称 eラーニング研究室
詳細 高知工科大学の共通教育教室にある「eラーニング研究室」では現代的なテクノロジーやオープンソース(無償で入手・改良できる)ソフトウェアや標準データ形式を利用し、教育や学習を支援・補完・補強する方法に対して研究します。この研究は学習管理システム(LMS)の追加機能、モバイル端末のためのApp(拡張子)、そして教育結果を向上させたり、高い意欲を持ち続けたりする最新テクノジーを使った教授法も含まれています。言語学習とCALL(コンピューター支援言語学習)を主に研究しますが、総合的にeラーニングに関連した研究を行います。
所属学会 全国語学教育学会
日本ムードル協会
GLoCALL協会

横スワイプで表の続きをご覧いただけます。

本年度担当講義

学部・学群 Presenting Ideas / English Today / Research Writing Essentials / Research Writing for Management and Economics / Research Writing for Science and Engineering
大学院 英語による自然科学教育法

横スワイプで表の続きをご覧いただけます。

研究シーズ

現在の研究

メッセージ

研究業績

代表的な研究論文

タイトル 著者 発表誌 発表年
Enhancing Course Page Usability on a Standard Moodle Site Using Generic JavaScript and Bootstrap CSS Gordon Bateson TEFL-Praxis Journal,Vol.1,pp.56-9 2022
Developing an Online Test to Measure Writing and Speaking Skills Automatically Gordon Bateson International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT),Vol.11,No.4,pp.69-10 2021
A Graphical Interface for Awarding Incremental Points for Digital Badges in an English Village Reward System Gordon Bateson,Alexander Vazhenin (Aizu University, Japan),John Brine (Aizu University, Japan) INTED 2017 Proceedings 2017
Language learning beyond Japanese university classrooms: video interviewing for study abroad Brine, J.,Kaneko, E.,Heo, Y.,Vazhenin, A.,Bateson, G. Critical CALL – Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference, Padova, Italy,pp.91-96 2015

横スワイプで表の続きをご覧いただけます。

学会発表・講演など

  1. Comparison of the Automatic Grading of Student Writing: DeepL, ChatGPT, and Essay (auto-grade),第2回国際TEFLプラクシス会議(2023)
  2. Testing 4-skills online: What is possible?,GLoCALL 2021(2021)
  3. Creating a 4-skills online assessment tool using the Moodle LMS,GLoCALL 2021(2021)
  4. Preparing for online assessment of speaking and writing in the New enter Exam,JALTCALL 2020(2020)
  5. Moodle 102: ムードル入門,East-Shikoku JALT Webinar(2020)
  6. Developing an online test to measure writing and speaking skills automatically,ETLTC 2020(2020)
  7. Grading writing automatically: Can it be done?,GLoCALL 2019(2019)
  8. How can Moodle make your life easier? An introductory workshop for language teachers,全国語学教育学会 2019年次大会(2019)
  9. Using Competency-Based Education (CBE) features in Moodle (Part 1),JALT CALL(コンピュータ支援言語学習)2019年度年次大会(2019)
  10. The Conference Block: Organizing Medium-sized Conferences via Moodle,日本ムードル協会 2019年度年次大会(2019)
  11. Applying Concepts of Gamification and Game Design in the Language Classroom,ICIET & ICKE 2019(2019)
  12. Making quizzes more secure: Making the Moodle Reader Plug-in draw quizzes from the MReader database.,TESOL 2019(2019)
  13. Celebrating the Marriage of MoodleReader & mReader,全国語学教育学会 2018年次大会(2018)
  14. Speaking Practice via Moodle to Prepare Students for In-class Presentations,GLoCALL 2018(2018)
  15. The Why and How of Gamification in Standard Moodle,JALT CALL(コンピュータ支援言語学習)2018年度年次大会(2018)
  16. Conference Organization Tools for Moodle,日本ムードル協会 2018年度年次大会(2018)
  17. Listening and Speaking Practice with EnglishCentral Videos on Moodle,日本ムードル協会 2018年度年次大会(2018)
  18. Motivating Students to Practice Speaking and Listening Outside the Classroom,Hawaii TESOL 2018(2018)
  19. Moodle as a Conference Organization Tool,MoodleMoot Australia 2017(2017)
  20. On the Integration of the Reader Module and MReader Quizzes,GloCALL 2017(2017)
  21. Creating Gamified Learning Environments with Standard Moodle: What Can We Do?,北海道Moodleワークショップ 2017(2017)
  22. Can Gamification Improve Language Classes at KUT?,20th CHEC Workshop 2017(2017)
  23. Using Gamification to Activate Learners in an Extensive Reading and Writing Program,JALT CALL(コンピュータ支援言語学習)2017年度年次大会(2017)
  24. The Theory and Practice of Gamification in the Language Learning Classroom,全国語学教育学会(京都)2017年次大会(2017)
  25. The Theory and Practice of Gamification in the Language Learning Classroom,全国語学教育学会(大阪)2017年次大会(2017)
  26. Auto-grading essays in Moodle,全国語学教育学会(四国)第8回年次大会(2017)
  27. Simplifying Grading in the Moodle Assignment Module,TESOL 2017(2017)
  28. A Graphical Interface for Awarding Incremental Points for Digital Badges in an English Village Reward System,INTED 2017(2017)
  29. Moodle as a Conference Registration System: Enhancing the Database Module,日本ムードル協会 2017年度年次大会(2017)
  30. Moodle, IB and CAS,高知県バカロレア導入チーム(2016)
  31. A Graphical Interface for Awarding Points in the Assignment Module,2016年 北海道ムードルサマーワークショップ(2016)
  32. Gamifying a Reading Course: Why? How?,全国語学教育学会(四国)第7回年次大会(2016)
  33. A Wish List for the Reader Module,日本ムードル協会 2016年度年次大会(2016)
  34. Digital Badges, English Villages, and Moodle,日本ムードル協会 2015年度年次大会(2015)
  35. Encouraging English Use Around the Campus Using Digital Badges,JALT CALL(コンピュータ支援言語学習)2015年度年次大会(2015)
  36. Motivating Change through Digital Badges,EuroCALL(コンピュータ支援言語学習)2015 年度年次大会(2015)
  37. Promoting English Use Through Digital Badges,LET 外国語教育メヂア学会(2015年度秋季)中部支部研究大会(2015)
  38. Can Digital Badges Help Students Stay Focused?,JALT 全国語学教育学会 2015年度年次大会(2015)

代表的な設計・作品・調査など

  1. EnglishCentral module for Moodle(2018)
  2. EssayAutoGrade question type for Moodle(2017)
  3. Taskchain module for Moodle(2016)
  4. Ordering question type for Moodle(2015)
  5. Reader module for Moodle(2015)
  6. Hot Potatoes question import for Moodle(2015)
  7. HotPot module for Moodle(2015)

科学研究費

KAKENは国立情報学研究所が行っているサービスです。

区分 研究課題 研究種目 研究期間 課題番号
代表 Open-source English ability test with automatic grading of speaking and writing 基盤研究(C) 2019 - 2021 19K00829

横スワイプで表の続きをご覧いただけます。

社会貢献及び広報活動

学外委員・学会活動など

  1. 日本ムードル協会 副会長(2022~)
  2. 全国語学教育学会(東四国支部) 委員(会員係)(2022~)
  3. GLoCALL 副会長(2022~)
  4. 全国語学教育学会(東四国支部) 委員(会員係)(2021~)
  5. 全国語学教育学会(東四国支部) 委員(会員係)(2020~)
  6. GLoCALL 副会長(2021~)
  7. GLoCALL 副会長(2020~)
  8. 日本ムードル協会 副会長(2021~)
  9. 日本ムードル協会 副会長(2020~)
  10. 全国語学教育学会(東四国支部) 委員(会員係)(2019~)
  11. GLoCALL 副会長(2019~)
  12. 日本ムードル協会 副会長(2019~)
  13. GLoCALL 副会長(2018~)
  14. 日本ムードル協会 副会長(2018~)
  15. Moodle.org EssayAutoGrade question type for Moodle(2017~)
  16. Moodle.org HotPot module for Moodle(2015~)
  17. Moodle.org Hot Potatoes question import for Moodle(2015~)
  18. Moodle.org Reader module for Moodle(2015~)
  19. Moodle.org Ordering question type for Moodle(2016~)
  20. Moodle.org TaskChain Activity Module for Moodle(2016~)
  21. 全国語学教育学会(東四国支部) 委員(会員係)(2016~)
  22. JALT CALL(コンピュータ支援言語学習) 大会登録係・受付(2002~2017)
  23. 日本ムードル協会 運営委員(2015~)

地域活動にかかわる委員など

  1. 高知県教育委員会 英語指導力等向上研修Ⅱ(高校)(2023)
  2. 高知県教育委員会 英語指導力等向上研修Ⅱ(小中学)(2023)
  3. 高知県教育委員会 第76回高知県高校生英語弁論大会(2023)
  4. 高知県教育委員会 第75回高知県高校生英語弁論大会(2022)
  5. 高知県教育委員会 第74回高知県高校生英語弁論大会(2021)
  6. 高知県教育委員会 第74回高知県中学校英語弁論大会(2021)
  7. 高知県教育委員会 第73回高知県高校生英語弁論大会(2020)
  8. 高知県教育委員会 第72回高知県高校生英語弁論大会(2019)
  9. 高知県国際中学校 平成31年度イングリッシュキャンプ(2019)
  10. 高知県教育委員会 第71回高知県高校生英語弁論大会(審判)(2018)
  11. English versions of Botanical notices in Kagamino Park(2017~)
  12. ~物部川に感謝する日~(音楽部員)(2017)

主な著書など

  1. EnglishCentral module for Moodle,Moodle.org,2018
  2. MAJ Submissions block for Moodle,Moodle.org,2017
  3. EssayAutoGrade question type for Moodle,Moodle.org,2017
  4. Taskchain module for Moodle,Moodle.org,2016
  5. Ordering question type for Moodle,Moodle.org,2015
  6. Reader module for Moodle,Moodle.org,2015
  7. Hot Potatoes question import for Moodle,Moodle.org,2015
  8. HotPot module for Moodle,Moodle.org,2015

横スワイプで表の続きをご覧いただけます。